• سازمان توسعه تجارت ایران
  • شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران
  • انجمن لوازم خانگی ایران
تولید محور صادرات
    .
.
.
.

تاریخچه برگزاری نمایشگاه

تاریخچه برگزاری نمایشگاه های بین‌المللی

در گذشته‌های دور مردم در طول هفته یا در ایام خاصی در ماه یا سال در مکان خاصی به انگیزه جشن یا مراسم مخصوصی دور هم جمع می‌شدند و به پرپایی جشن و پایکوبی و برگزاری برخی آداب و رسوم می‌پرداختند و کالاهایی را که قصد فروش داشتند به همراه می‌آوردند. واژه نمایشگاه از کلمه لاتین Feria مشتق شده است که معنی جشن یا فستیوال را می‌دهد. عبارت است از فضای مناسب و استثنایی و خارق‌العاده که در آن عرضه‌کنندگان و بازدید‌کنندگان می‌توانند با فعالیت‌های سازمان یافته و هماهنگ به مبادله کالاها، خدمات و اطلاعات بپردازند، نمایشگاه محل تلاقی عرضه‌کنندگان و بازدیدکنندگان است، نمایشگاه محل ارائه تفکر جدید است، محل مبادله اطلاعات و محل ارائه ابتکارات، اختراعات و ابداعات است. در اغلب کشورهای جهان از دیرباز انواع نمایشگاه‌ها برگزار می‌‌شود. تاریخ پیشینه نمایشگاه‌ها كه با تاریخ تجارت و داد و ستد بشر پیوند دارد به شهر آتنبه عنوان مرکز تجارت دنیا و محل برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ کالاهای تجاری ممالک مختلف بر می‌گردد. اولین نمایشگاه جهانی در سال 1145 میلادی در شهر لایپزیک آلمان برپا شد. نمایشگاه‌ها با تحولات دوران رنسانس و انقلاب صنعتی به تدریج تکامل یافته و به صورت رویدادهای فصلی، محلی، منطقه‌ای، بین قاره‌ای و جهانی خودنمایی کرد. پس از تحولات رنسانس و وقوع انقلاب صنعتی و به مرور زمان بر دامنه فعالیت نمایشگاه‌ها افزوده شد و  نمایشگاه‌های جهانی شکل گرفت.

از مهمترین نمایشگاه‌های جهانی در سال 1798 میلادی در شهر پاریس در کنار رودخانه سن فرانسه نمایشگاهی برپا شد که این نمایشگاه تبدیل به جشنی بزرگ شده بود. محل برگزاری نمایشگاه جایی انتخاب شده بود که ناپلئون پس از بازگشت از ایتالیا پیروزی خود را جشن گرفته بود. فرانسه سعی داشت به جهانیان نشان دهد که شکست‌های گذشته را جبران کرده است و رو به پیشرفت دارد این نمایشگاه کاربردی سیاسی نمایشگاه‌ها را به خوبی نشان می‌‌دهد. همچنین در سال 1830 نمایشگاه جهانی در شهر پاریس برگزار شد که از کشورهای مختلف چهار گوشه جهان در آن شرکت کردند و در این نمایشگاه مهندس ایفل باپرچ (برج مهم ایفل) را در وسط نمایشگاه به عنوان نمایش قدرت و پیشرفت صنعتی فرانسه به جهانیان معرفی کرد. در سال 1879 میلادی در شهر سیدنی استرالیا و در سال 1880 میلادی در شهر ملبورن نمایشگاه جهانی برپا شد. در آن زمان از عمر شهر ملبورن فقط پنجاه سال گذشته بود. از این دو نمایشگاه 4 میلیون نفر دیدن کردند که برای کشور جوانی مانند استرالیا رقمی بسیار موفقیت‌آمیز بود. برپائی این دو نمایشگاه باعث شد که قاره استرالیا به جهانیان معرفی شود و این کاربرد تبلیغی نمایشگاه‌ها را نشان می‌دهد.در سال‌های دیگر نمایشگاه‌های متعدد دیگری نیز بر پا شدند که از جمله آنان می‌توان به نمایشگاه جهانی در کشور آمریکا، انگلیس، ژاپن و غیره ... اشاره کرد.


پیشینه نمایشگاه در ایران

ایرانیان از دیرباز علاقه و توجهی به نمایشگاه داشته‌اند بیشترین نمایشگاه‌های سده‌های گذشته ایران در کنار بنادر بزرگ و یا شهرهای بزرگ که بر سر راه کاروان‌های تجاری قرار داشته برپا می‌گردید. بازار‌های مکاره غیر از بنادر و شهرهای بزرگ در مسیر راه‌های بازرگانی همچون جاده ابریشم که از ایران عبور می‌کرد نیز بر پا می‌شد که ایرانیان با ایجاد کاروانسراها موجب رونق این بازارها بودند. با تمرکز قدرت در دوران هخامنشی و وضع قوانین گمرگی و بندری و عوارض در دوره ساسانیان برپایی نمایشگاه‌ها در ایران شکل تازه‌ای به خود گرفت. در دوره صفویان بازاری به سبک نمایشگاه در اصفهان شکل گرفت، در دوره قاجاریه به همت عباس میرزا نمایشگاه بزرگی در تبریز برپا شد که در آن مصنوعات ایران به نمایش درآمد، در این نمایشگاه بازرگانانی از ممالک روسیه و عثمانی نیز حضور داشتند ناصرالدین شاه در سفر اول خود به غرب در سال 1248 هجری از نمایشگاه وین در کشور اتریش دیدن کرد و با دیدن این نمایشگاه خیلی به شوق آمد و بعد از بازگشت به ایران تصمیم گرفت همچون اروپائیان محل دائمی برای نمایشگاه‌ها ایجاد کند.

مشارکت ایران در نمایشگاه‌های خارج از کشور برای اولین بار، به سال 1851 مصادف با برپایی نمایشگاه قصر بلورین لندن برمی‌گردد که با اعلامیه میرزا تقی‌خان‌ امیرکبیر صاحبان صنایع در این نمایشگاه شرکت و کالای ایران از جمله پارچه‌های قلمکار، فرش و صنایع دستی، کاشی و انواع خشکبار به نمایش گذاشتند. نخستین گام مفید در تحقق بخشیدن اندیشه برگزاری نمایشگاه‌ها در سال 1337 برداشته شد، این نمایشگاه توسط دولت و صاحبان صنایع ایتالیا برگزار و هزینه آن نیز توسط آنان تامین و پرداخت شد. در سال 1343 قانون تشکیل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تصویب و در سال 1348 نمایشگاه بین‌المللی آسیایی با مشارکت 33 کشور در تهران برگزار شد. بعد از برگزاری سه نمایشگاه آسیایی در سال 1352 اولین نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شد که تا سال 1379 بیست‌و‌شش نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی در تهران برگزار شده است و از سال 1380 به صورت تخضصی برگزار می‌شود.

تاریخچه برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی

انجمن صنایع لوازم خانگی ايران در دورههای مختلف با حضور در دیگر نمایشگاهها و بهره‌گيري از فرصت‌هایی که برای نمایش و معرفی محصولات این صنعت وجود داشت حضور مجدانهای داشته و کوشیده است مقدمات آشنایی مردم و بازارهای داخلی و بینالمللی را فراهم آورد که از آن جمله می‌توان به برنامهریزی، سازماندهی و حضور در اولین نمایشگاه تعاونی در اسفندماه 1364، دو نمایشگاه تخصصی صادراتی گرمایش وسرمایش در سالهای 1372 و 1373، نمایشگاه منتخب کالاهای صادراتی در تیرماه 1377، اولین و دومین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی در سالهای 1380 و 1381، نمایشگاه تخصصي صادراتی صنایع گاز در مهرماه 1382، سومین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی در بهمن 1382، چهارمین و پنجمین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی در بهمن‌ماه 1383 و بهمن‌ماه 1384، ششمین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی در بهمن‌ماه 1385، هفتمین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی در آذرماه سال 1386، هشتمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي در آذرماه 1387، نهمين نمايشگاه بينالمللي لوازم خانگي در آذرماه 1388، دهمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي در آذرماه 1389، يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي در آبان‌ماه 1390، دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي در آبان‌ماه 1391، سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي در دي‌ماه 1392، چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي در دي‌ماه 1393 و پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي در آذر‌ماه 1394 بالاخره برنامه‌ريزي، سازماندهي جهت برگزاري هرچه باشكوهتر شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي در آذرماه 1395 اشاره کرد.

محتوای بیشتر در این بخش: ضرورت مشارکت درنمایشگاه »

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

درباره ما

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تشكلی است با سابقه بیش از سه دهه فعالیت هدفگرا، مؤثر و بهره‌مند از خردجمعی با برخورداری از مدیریت دانش محور و جامع نگر. این تشكل عناوین "شورای سازندگان وسایل گازسوز و سیلندر گاز مایع" و "شورای صنایع گاز و لوازم خانگی" را پشت سر گذاشته و اكنون با نام "انجمن صنایع لوازم خانگی ایران" فعالیت‌های پرافتخار خود را تداوم می‌دهد.

فعالیت‌های نمایشگاهی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اجرای نمایشگاه‌های بازرگانی در بهمن ماه سال ١٣٦٢ آغاز شد و با حضور جدی در نمایشگاه دهه فجر دستاوردهای انقلاب اسلامی و مشارکت وسیع در نمایشگاه‌های بین‌المللی بازرگانی دوره‌های دهم تا بیست‌وششم در سال‌های ١٣٦٣ تا ١٣٧٩ تداوم یافت.

شایان ذكر است انجمن براساس قراردادهایی با مرکز توسعه صادرات ایران در سال ١٣٦٣، یک سالن اختصاصی در ضلع غربی محوطه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برای استقرار غرفه‌های صنایع وابسته احداث کرد که تا پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی تهران در سال ١٣٦٨ از آن بهره‌برداری می‌شد.

جزئیات بیشتر

تماس با ما

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران
تهران - خیابان دکتر بهشتی - خیابان صابونچی (مهناز سابق) - کوچه مبینی - پلاک 8

کد پستی: 76411-15336
تلفن:88513216-88513557
نمابر: 88512152-88744463
ایمیل: info@iexhap.ir
وب‌‌سایت: www.iexhap.ir

جزئیات بیشتر